Friday, 29 March 2013

Potensi pakaian sukan


KETIKA ini, sektor perniagaan pakaian sukan negara dilihat semakin berkembang apabila terdapat banyak usahawan tempatan mula menyertai sektor ini dan mempamerkan kepelbagaian produk untuk pengguna yang menjalani hidup sihat.
Ikuti temu bual wartawan Bisnes Metro, Hafiz Ithnin bersama Ketua Pegawai Operasi Kumpulan aL-ikhsaN, Yuremi Mohd Nor bagi mengupas perkembangan sektor ini.
BAGAIMANA perkembangan sektor perniagaan pakaian sukan di Malaysia ketika ini?

Malaysia mempunyai kepelbagaian sektor bagi membantu melonjakkan pendapatan negara yang didorong usaha pelbagai pihak dengan membangunkan perniagaan mereka mengikut potensi pasaran jangka panjang.

Ini tidak terkecuali dengan sektor perniagaan sukan negara apabila pada 2010, Kementerian Belia dan Sukan menyatakan industri perniagaan sukan negara mempunyai potensi sehingga RM30.3 bilion untuk diterokai peniaga barangan sukan tempatan.

Nilai itu memberi gambaran pasaran sukan di Malaysia begitu luas untuk diterokai dan menunjukkan masyarakat di negara ini semakin sedar mengenai aktiviti bersukan penting dalam kehidupan mereka.


Melihat kepada kemampuan kumpulan aL-ikhsaN meraih kedudukan di 80 syarikat yang mempunyai rangkaian cawangan terbesar di dunia dalam Sporting Goods Intelligence's Report 2011, adakah anda rasa sektor ini mampu berkembang untuk jangka panjang dan kukuh bagi membantu ekonomi negara?

Seperti dikatakan sebentar tadi, ketika ini kesedaran terhadap gaya hidup sihat semakin tinggi di kalangan rakyat Malaysia dan ini dibuktikan apabila banyak syarikat menjual pelbagai alatan serta pakaian sukan mula muncul. 

Ia menunjukkan pasaran barangan sukan semakin berkembang kerana pemain industri tahu ia mempunyai permintaan tinggi dan bersifat jangka panjang.

Manakala, untuk mengatakan sektor ini satu medium yang mampu menyokong ekonomi Malaysia, jawapannya ya kerana sekiranya keadaan ekonomi tidak menentu, gaya hidup orang ramai juga berubah berikutan menjadikan aktiviti mewah sebagai aktiviti harian akan berubah kepada aktiviti sukan kerana menjimatkan kos dan mewujudkan gaya hidup sihat kepada mereka. 

Perkara ini menunjukkan sektor berkenaan bukan saja menyokong ekonomi negara, malah memberi pilihan kepada orang ramai memilih gaya hidup berfaedah.


Apakah pandangan anda apabila terdapat banyak syarikat menjual barangan pakaian sukan mula muncul dan bagaimana dengan persaingan kepada aL-ikhsaN?

Kewujudan banyak syarikat menjual barangan pakaian sukan sebenarnya menunjukkan perkembangan positif kepada pemain industri dan orang ramai. Walaupun dari segi perniagaan wujud persaingan, ia adalah sesuatu yang positif kerana setiap syarikat akan mula memberi produk dan promosi terbaik kepada pelanggan. Manakala pelanggan pula bakal ditawarkan pilihan harga dan produk yang pelbagai mengikut kemampuan mereka.


Menyebut beberapa jenama sukan terkenal antarabangsa seperti Nike dan Adidas yang begitu besar di peringkat global, adakah Malaysia mampu melahirkan jenama sukan sepertinya?

Perkara itu tidak mustahil kerana di aL-ikhsaN kami turut mempunyai jenama sendiri iaitu AL. Namun, untuk diterima di peringkat antarabangsa kami perlu mengukuhkannya di pasaran domestik terlebih dulu seperti dilakukan kumpulan aL-ikhsaN iaitu menubuhkan sebuah lagi syarikat, aN Sport Sdn Bhd (aN Sport) yang menjual barangan di bawah harga RM100 selain mempromosikan jenama A.L di cawangan aN Sport.

Kami jangka jenama ini bakal kukuh di pasaran tempatan dalam tempoh lima tahun lagi bersandarkan sasaran membuka 1,000 cawangan di seluruh Malaysia pada 2020.

Pembukaan cawangan yang banyak dan memperkenalkan produk AL sekali gus mempromosikan produk ini kepada pembeli kerana anda perlu tahu orang ramai suka membeli sesuatu barangan sukan disebabkan jenama bukan 100 peratus fungsinya. Sebab itu jenama seperti Nike dan Adidas mempunyai kedudukan kukuh di peringkat global.

Selain itu, kehadiran idola sukan antarabangsa menyarung pakaian dan menggunakan peralatan sukan jenama berkenaan turut menjadi aspek pemilihan orang ramai kepada barangan mereka. 


Sebagai syarikat yang menjual barangan pakaian sukan terkemuka di Malaysia dan menerima anugerah Socially Responsible Company Awards 2012 in Retail Chain, apakah strategi dilaksanakan Kumpulan aL-ikhsaN bagi mengukuhkan kedudukan di pasaran tempatan dan bagaimana dengan perancangan menerokai pasaran luar?

Kumpulan aL-ikhsaN sentiasa melakukan yang terbaik untuk meningkatkan perniagaan jangka panjang, antaranya kami menyasarkan membuka 200 cawangan di bawah aL-ikhsaN Sports Sdn Bhd (aL-ikhsaN Sports) pada 2015 dan ketika ini mempunyai 118 cawangan di Semenanjung Malaysia. 

Buat masa ini, kumpulan aL-ikhsaN memfokuskan pasaran di Semenanjung Malaysia dan selepas 2015 berkemungkinan kami mula menerokai pasaran di Sabah dan Sarawak.

Manakala, untuk pasaran luar negara, ia sememangnya termasuk di dalam strategi jangka panjang kami, namun kami ingin aL-ikhsaN kukuh di pasaran Malaysia terlebih dulu baru memikirkan mengenai pasaran luar negara kerana ia bukan mudah.

Selain itu, kewujudan aN Sport yang disasarkan kepada segmen berlainan dengan aL-ikhsaN Sports iaitu untuk golongan berpendapatan pertengahan dijangka dapat menambah lebih ramai pelanggan.


Adakah Kumpulan aL-ikhsaN merancang untuk menerokai segmen perniagaan yang lain pada masa depan?

Dalam perniagaan ini, walaupun ia mempunyai potensi besar untuk diterokai, kepelbagaian perniagaan dilihat penting kepada semua usahawan termasuk Kumpulan aL-ikhsaN. 

Membuka pusat sukan adalah antara rancangan jangka panjang kami, tetapi buat masa ini kami masih memfokuskan perniagaan sedia ada dan aN Sport yang dilihat bukan sekadar memberi keuntungan kepada syarikat malah berkemungkinan memberi peluang orang lain menjadi usahawan menerusi sistem francais apabila kami mula bersedia melaksanakannya kelak. 

No comments:

Post a Comment